ANPC explică de unde să cumpărăm produse de post
Autor: Matei Ion
Data actualizării:
Data publicării:
Indicele global al preţurilor produselor alimentare a crescut semnificativ în luna noiembrie
Indicele global al preţurilor produselor alimentare a crescut semnificativ în luna noiembrie
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) recomandă achiziţionarea produselor alimentare de post numai din locuri amenajate şi autorizate şi sfătuieşte cumpărătorii să solicite şi să păstreze bonul de casă, pentru a putea proba în cazul în care există reclamaţii referitoare la calitatea şi siguranţa unui produs.

"Ne aflăm în postul Crăciunului şi pentru ca produsele pe care le cumpăraţi în această perioadă să nu prezinte un pericol pentru sănătatea dvs., Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor vă recomandă să cumpăraţi produse alimentare de post numai din locuri amenajate şi autorizate, să solicitaţi şi să păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea/siguranţa unui produs. Atenţionăm asupra faptului că prin achiziţia de produse alimentare de post din locuri neautorizate, în care comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare, riscaţi ca produsele să fie neconforme sau chiar nesigure şi vă pot afecta sănătatea", susţine Paul Anghel, directorul general al ANPC.

Ca un prim sfat, reprezentantul ANPC recomandă ca, înaintea cumpărării produselor de post, să se acorde o atenţie deosebită listei ingredientelor.

"În cazul în care aceasta conţine şi ingrediente de origine animală, respectiv lapte praf, zer praf, pudră de ouă, trebuie să ştiţi că aceste produse nu fac parte din grupa produselor de post. Pentru produsele tăiate/fracţionate/porţionate de vânzător, solicitaţi să vedeţi eticheta produsului pentru a verifica compoziţia şi data durabilităţii minimale. Nu cumpăraţi produse cu etichete care nu vă informează complet şi corect privind conţinutul/ingredientele sau calitatea produsului. Produsele de post sunt produse alimentare constituite din ingrediente vegetale, texturat proteic de soia, mixuri pe bază de soia etc.", explică şeful ANPC, într-un comunicat remis marţi AGERPRES.

ANPC verifică reclamații care vizează furnizorii de utilități

În acest sens, el atrage atenţia consumatorilor că, în anii anteriori, comisarii ANPC, în urma acţiunilor de control, au găsit la comercializare produse, care prin înscrierea unor menţiuni puteau induce în eroare. Este vorba de utilizarea de denumiri consacrate ale unor preparate din carne precum şniţel, pate, parizer, salam, cârnaţi, cremwurşti etc. la care era ataşată sintagma "vegetal"; expunerea la comercializare în raioanele destinate produselor de post a produselor care aveau în conţinut ingrediente lactate; înscrierea pe ambalajul unor produse vegetale a menţiunii "fără colesterol" sau "0% colesterol", sugerându-se astfel că acestea ar avea caracteristici speciale, când de fapt toate produsele vegetale au această caracteristică.

Anghel mai dă câteva exemple în acest sens, respectiv "Maioneza vegetală simplă" şi "Maioneza vegetală Shaorma" - denumirea de maioneză putându-se atribui doar unei emulsii pe bază de gălbenuş de ou, ulei şi alte ingrediente, "Pizza de post" - "specialitate cu aromă pe bază de uleiuri vegetale şi cazeină (substanţa proteică din lapte)", produsul nefiind astfel un produs "de post", cu efectul dezinformării consumatorilor.

De asemenea, consumatorii au fost induşi în eroare de produsul alimentar vegetal UHT, care, conform listei de ingrediente declarată pe ambalaj, conţinea proteine din lapte, fiind în neconcordanţă cu denumirea de produs, de cozonacul cu rahat, cacao şi stafide, ambalat în pungi din material plastic, în compoziţia căruia se regăseau ouă, în contradicţie cu menţiunea inscripţionată pe fluturaşul colant "produs de post", dar şi de alte produse de cofetărie preambalate, cu menţiunea "de post", deşi în lista ingredientelor de pe eticheta era înscris "frişcă".

În plus produse de post erau expuse la comercializare în acelaşi raft şi în directa vecinătate cu celelalte produse, inducând în eroare consumatorii. Un exemplu în acest sens este produsul "Untar", ce conţinea grăsimi vegetale, expus la vânzare în acelaşi raion cu untul, iar produsul "Crutoane cu ierburi aromate" era expus în vederea comercializării la raft, în timp ce deasupra acestuia exista un afiş inscripţionat "Idei savuroase de post", deşi produsul conţinea la ingrediente "zer praf dulce" şi "praf de iaurt", care sunt de origine animală şi nu de post.

Reprezentantul ANPC mai avertizează asupra faptului că pe unele ambalaje se află pe lângă lista cu ingrediente şi afirmaţia "poate conţine urme de ou, lapte".

"Aceasta este o informaţie oferită voluntar de către producător şi înseamnă că, în ciuda tuturor asigurărilor luate pe perioada producţiei, cele mai mici urme din ingredientele menţionate câteodată nu pot fi evitate", a explicat el.

Nu în ultimul rând, oficialul autorităţii a subliniat că trebuie verificat dacă în magazin sunt respectate condiţiile de păstrare specificate de producător, în special temperatura.

"Nu cumpăraţi produse care au fost ţinute la temperaturi mai mari decât cea specificată. După achiziţie, respectaţi şi la domiciliu condiţiile de depozitare precizate pe ambalaj. De asemenea, verificaţi data durabilităţii minimale. Nu cumpăraţi produse cu data durabilităţii minimale/data limită de consum depăşită sau modificată", le-a transmis Paul Anghel consumatorilor. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Bugetele C.E. Oltenia, Romarm şi IOR, aprobate de Guvern

Decizii importante ale Guvernului României, în şedinţa...

Zara, sursă de inspiraţie pentru cei de la H&M

Noua conducere a H&M se inspiră din strategia...

OUG pentru scăderea prețului gazelor naturale

Guvernul României a adoptat o nouă Ordonanță de Urgență...

Ajutoare de urgenţă acordate de Guvern

Pe agenda şedinţei de Guvern de joi se află şi o...

ALROSA a vândut o parte din diamantele sale statului rus

Acțiunile ALROSA au crescut pe fondul informației că...

Rheinmetall, investiție 63 de milioane de euro în Ungaria

Kristóf Szalay-Bobrovniczky, ministrul Apărării din...

Prețul unei clasice genți Chanel a spart pragul de 10.000 €

O geantă clasică a casei de modă Chanel, un model cu...

Moderna primește 750 milioane de dolari de la Blackstone

Moderna a anunțat că divizia ”Știința vieții” de la...


pixel