Noile Buletine de Identitate. Proiect de lege. Propunere problematică
Autor: Eva Anton pe 10 iul, 07:11 | Articole recomandate

Apare ceva nou

Potrivit unui proiect de lege ce-ar putea să treacă de Parlament, viitoarele buletine electronice vor permite inclusiv folosirea semnăturii electronice. Se ridică însă niște semne de întrebare.

Într-un articol pe această temă, publicația Avocatnet precizează că viitoarele acte de identitate vor conține, conform proiectului de lege aflat la un pas de votul decisiv al Camerei deputaților, un certificat digital pentru semnătură electronice, emis de MAI și care va fi echivalentul legal al semnăturii de mână. Ceea ce vine în contradicție cu regulile europene. 

În primul rând. Potrivit inițiativei legislative, certificatele digitale emise de MAI vor fi simple, nu calificate, dar care, conform normelor UE îndeplinește anumite condiții ce țin mai ales de securitatea datelor, asigurând o legătură directă și neîndoielnică între identitatea reală a unei persoane și identitatea sa electronică, după cum subliniază Avocatnet

În al doilea rând. Același Regulament european 910/2014 stabilește, totodată, că toate certificatele calificate pentru semnătură electronică pot fi emise doar de către un „prestator de servicii de încredere calificat”, cu respectarea unor cerințe clare, statut care se acordă de către un organism de supraveghere.

Prin urmare, dacă acele certificate emise de MAI nu vor fi calificate, cum vor avea încredere cetățenii că sunt îndeplinite condițiile minime de securitate? Pentru ca aceste îndoieli să nu apară, este necesară existența unui organism independent care să reglementeze, supravegheze și supervizeze activitatea MAI de emitere a certificatelor pentru semnătură electronică, pentru a se garanta utilizarea acestora în condiții de siguranță, cu prevenirea potențialelor fraude.

Citește și Ce se întâmplă cu locurile de parcare din fața blocului

În al treilea rând. În general, semnătura electronică este cel mai des folosită în relația dintre contribuabil cu Ministerul Finanțelor și Ministerul Sănătății cu instituțiile subordonate (declarații fiscale, prescripții medicale etc.). Ținând cont că aceste instituții folosesc un număr mare de documente electronice, în cazul unor potențiale litigii în instanță, folosirea unor certificate necalificate emise de MAI va ridica probleme.

Pentru că, explică Avocatnet, va fi dificil de demonstrat că aceste certificate îndeplinesc cerințele unei semnături electronice calificate, conform Regulamentului european mai sus menționat - semnătură electronică avansată care este creată de un dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat și care se bazează pe un certificat calificat pentru semnăturile electronice.

Te-ar putea interesa și...
Articole recomandate Vezi toate articolele