Situație bizară în piața de energie: Oferta de serviciu universal are printre cele mai bune prețuri
Autor: DCBusiness Team pe 17 sep, 11:59 | Articole recomandate

Vicepreşedintele ANRE, Zoltan Nagy-Bege, a declarat că măsurile de compensare anunțate de Guvern vor acoperi aproape toţi consumatorii de energie electrică din ţară şi peste jumătate dintre consumatorii de gaze naturale.

Oficialul ANRE a recunoscut că în această perioadă, sunt avantajați consumatorii care nu au trecut în piața concurențială.

„De fapt piaţa reglementată nu mai există, dar sunt clienţi care nu au făcut acest pas, nu au semnat un contract în piaţa concurenţială, ei nu au rămas fără furnizor, nu au rămas fără contract, nu au rămas fără energie electrică sau gaze naturale, au fost reîncadraţi în anumite categorii, cum de exemplu la energie electrică ei primesc aşa-numitul serviciu universal, iar preţurile pentru ei se aplică şi se pot modifica din şase în şase luni. Momentan acest preţ de serviciu universal aplicat pentru semestrul II 2021 nu este unul foarte mare, e chiar printre cele mai bune preţuri disponibile pe piaţă, dar e foarte probabil ca de la 1 ianuarie şi aceste preţuri de serviciu universal, care momentan sunt printre cele mai bune, să aibă o creştere. (…) 18 bani la kilowat/oră înseamnă 180 de lei la megawat/oră. Momentan preţul energiei electrice, tranzacţiile care s-au făcut în ultimele zile sau săptămâni în piaţa en-gros, a trecut de 400 de lei, deci ar fi peste 40 de bani. Asta înseamnă o compensare de 40-50%, aproape 50%, dacă luăm ca referinţă un preţ de 40 de bani. Cel mai bun preţ de serviciu universal cred că are 37 de bani, deci cam jumătate din această sumă ar fi compensată”, a precizat Zoltan Nagy-Bege.

Ce se întâmplă la gaze?

Vicepreşedintele ANRE a susţinut că mecanismul de compensare anunţat de Guvern ar acoperi majorarea preţului la gaze, aplicat la 1 iulie, pentru clienţii care nu au încheiat încă un contract pe piaţa concurenţială de gaze.

Zoltan Nagy-Bege spune că majorarea medie din serviciul universal este de 20%, iar compensarea cu 25% va acoperi creșterea de preț din acest serviciu.

„Nu sunt de acord cu faptul că aceste reduceri nu se vor simţi în totalitate. Până la sfârşitul lunii august, din 4 milioane de clienţi casnici pe care îi avem în România, aproximativ 2,2 milioane sunt cei care nu au optat pentru un contract în piaţa concurenţială. Deci aproximativ 1,8 milioane au semnat la un moment dat un contract concurenţial, unii chiar înainte de eliminarea preţurilor reglementate – 1 iulie 2021, alţii, 1 milion, după această perioadă. Cei 2,2 milioane care nu au optat pentru un contract din piaţa concurenţială li se aplică un preţ de către furnizorul cu care au avut şi înainte contract reglementat, şi aceste preţuri sunt valabile un an. Lor noile preţuri li se aplică începând cu 1 iulie. Deci pentru peste jumătate din clienţii casnici de gaze naturale, noile preţuri se aplică de la 1 iulie şi sunt valabile 1 an. Şi atunci a fost o creştere medie undeva sub 20%, luând în calcul pe toţi aceşti consumatori, şi avem siguranţa că pentru aceşti clienţi, până la sfârşitul lunii iunie, preţul nu se modifică. Deci dacă a avut o creştere de până în 20% la 1 iulie, iar acum au un sprijin de 25% (prin măsurile de compensare propuse de Guvern, n.r.), evident că diferenţa va fi un beneficiu pentru ei”, a declarat Zoltan Nagy-Bege.


Articole recomandate Vezi toate articolele